Logo de-vonk.nl


Na de oud- en nieuwinkopen is het voor velen tijd voor een gezonde boodschappenlijst en laten veel mensen dit soort dingen even achterwege. (Foto: Ditty Drenthe)
Na de oud- en nieuwinkopen is het voor velen tijd voor een gezonde boodschappenlijst en laten veel mensen dit soort dingen even achterwege. (Foto: Ditty Drenthe) (Foto: Ditty Drenthe)

Bij voornemens draait het om het nú

Regio - Carla (52) wil graag tien kilo afvallen. Zij heeft zich met de feestdagen flink uitgeleefd. Ze ziet er tegen op. "Nooit meer snoepen lijkt me onvoorstelbaar, maar ik ga het proberen." Carla is van plan om een diëtiste in de arm te nemen..

Door Ditty Drenthe

Begin januari is de tijd bij uitstek voor goede voornemens. Toch blijkt dat de meeste mensen deze voornemens niet lang volhouden. "Staar je niet blind op het einddoel", zegt Cindy de Graag, gz-psycholoog bij Indigo. "Denk in kleine stappen en stel subdoelen. Als je bijvoorbeeld wilt stoppen met roken, is een toekomst zonder sigaretten nauwelijks te overzien. Richt je daarom op het hier en nu. Het gaat er om of je nú wel of niet een sigaret neemt. Mensen haken af als de doelen te onoverzichtelijk zijn. Je bent niet zomaar van A bij Z. A tot B en van IJ tot Z is goed te behappen."

Cindy de Graag begeleidt cliënten die een andere handelwijze in hun leven teweeg willen brengen. "Denk bijvoorbeeld aan grenzen stellen, in balans komen, assertief worden, meer zelfbeheersing krijgen." Bij de laatstgenoemde gedragsverandering biedt de gz-psycholoog agressieregulatie aan.

Mensen zonder psychiatrische verwijzing kunnen ook bij Indigo terecht voor een gerichte cursus of training.

"Doelen stellen is niet zo moeilijk, maar het gaat om het continueren ervan. In eenentwintig dagen kan een bewuste verandering in een gewoonte omgezet worden. Deze drie weken is een magische grens. Als je bijvoorbeeld wilt gaan sporten, kun je deze verandering binnen eenentwintig dagen integreren in je leven. Je moet dan minimaal driemaal gaan sporten per week. Met één keer sporten in de week kom je er in dit geval niet."

Wat ook helpt is een verandering koppelen aan een handelwijze die je sowieso uitvoert. "Stel dat je meer rust in je leven wilt en voornemens bent om ontspanningsoefeningen te gaan doen, dan kun je die oefeningen tijdens het tanden poetsen uitvoeren. Zo integreer je een veranderingsproces in je dagelijkse leven. Als je schoner wilt worden in je huis en je ruimt je huis normaliter op voordat er visite komt, dan nodig je iedere week visite uit. De mate van succes hangt hierbij van de regelmaat en frequentie af."

Mislukkingen uit het verleden kunnen ook parten spelen. "Deze kun je het beste parkeren of loslaten. Gisteren en vorig jaar zijn geweest", aldus Cindy de Graag.

Het advies van de gz-psycholoog komt er in het kort op neer dat je bij het verwezenlijken van goede voornemens steeds weer een beslissing in het nú moet nemen. "Het gaat bij de wens om tien kilo gewicht te verliezen níet om die bewuste tien kilo, maar of je nú die frikandel neemt."

Meer berichten

Shopbox