Foto:

'Opstartproblemen Qbuzz opgelost'

Drechtsteden - Op 9 december heeft Qbuzz het bus en trein vervoer in de regio Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem overgenomen van Arriva. Ondanks een gedegen voorbereiding, heeft de overgang voor het bus-gedeelte geleid tot een aantal problemen en daarmee ook tot klachten van reizigers en chauffeurs. Qbuzz betreurt dit en is bezig om deze knelpunten zo snel mogelijk te verhelpen. In de kerstvakantie zijn een flink aantal verbeteringen doorgevoerd, waardoor de knelpunten nu grotendeels opgelost zouden moeten zijn.

Wat positief is, is dat de uitvoering van de trein R-net MerwedeLingelijn, waarmee een groot deel van de reizigers wordt bediend, goed gaat. Deze kent volgens Qbuzz niet tot nauwelijks opstartproblemen.

Er zijn knelpunten in de uitvoering die grotendeels door Qbuzz beïnvloedbaar zijn. Daarnaast zijn er ook klachten als gevolg van keuzes van aanpassing in het lijnennet. Deze klachten zijn het gevolg van het nieuwe netwerk om het openbaar vervoer toekomstbestendig te maken, het zogenaamd strekken van lijnen. Reizigers hebben daardoor veelal een grotere reisafstand tot de halte en moeten hieraan wennen. Deze klachten worden niet verholpen door knelpunten in de uitvoering op te lossen.

Wat deze week extra aandacht krijgt, is het informeren van reizigers over de wijzigingen en met name over diverse reisalternatieven. De belangrijkste knelpunten voor bus zitten in de uitvoering van de dienstregeling op de nieuwe lijnen 81, 90 en 388 en in mindere mate op de lijnen 4, 316/392, 387, 488 en 489. Op deze lijnen ontstonden grote vertragingen door de verkeerssituatie in combinatie met krappe aflossingsmomenten van de chauffeurs en koppelingen met andere lijnen. Hierdoor zorgde een vertraging door files op de ene lijn daarmee ook voor vertragingen op een andere lijn. Hierdoor ontstond een domino effect. Daarnaast had Qbuzz de afgelopen weken niet overal de beschikking over KAR (korte afstand radio) voor prioritering bij verkeersregelinstallaties. Dit leidde met name tot extra vertraging op lijnen richting Rotterdam en Utrecht. Deze KAR problemen zijn in de kerstvakantie opgelost.

Om het domino-effect te voorkomen, zet Qbuzz vanaf deze week extra bussen en chauffeurs in. Er is een geheel nieuw dienstenpakket voor een groot deel van de chauffeurs gemaakt waarmee ze meer tijd hebben aan het einde van de ritten. Daardoor krijgen chauffeurs beter uitvoerbare diensten en reizigers een betrouwbaardere dienstregeling. Hiervoor zijn meer bussen nodig en zullen tijdelijk soms andere bussen worden ingezet dan gepland. Met de maatregelen die deze week zijn ingegaan, verwacht Qbuzz een grote verbetering voor reizigers én chauffeurs. Qbuzz zegt het te betreuren dat het niet vanaf de eerste dag de verwachtingen heeft kunnen waarmaken en hoopt snel het vertrouwen van de reizigers en de chauffeurs terug te winnen.

Meer berichten